|
Regeringspolitik
De ansvarlige politikere
Anders Fogh Rasmussen (V) Læs videre »»
|
|
|
Fyret som skatteminister (1992)
Onsdag d. 18. november 1992 blev Anders Fogh Rasmussen (AFR) afsat som økonomi- og
skatteminister. Eller rettere, han valgte selv at trække sig efter det var
konstateret, at der i Folketinget var et flertal for at afsætte ham. Han blev
erstattet på posten som skatteminister af den langt hæderligere Peter Brixtofte.
«Kreativ bogføring» - svindel
Baggrunden for afsættelsen er svindel med ministeriets midler under den
pænere betegnelse: Kreativ bogføring. AFR er i 1987 blevet udnævnt til
økonomi- og skatteminister, og den unge venstreløve går straks i gang med at
bevise, at Schlüterregeringens nedskæringsideologi ikke blot er tom retorik. Han
gennemfører de følgende år en drastisk omlægning af sit ministerium og skærer
drastisk ned. Toldvæsenet og Skattevæsenet der hidtil har været adskilte
direktorater bliver pr. 1. marts 1989 lagt sammen i den nyoprettede Skatte- og
Afgiftsstyrelse. Samtidig reduceres selskabsligningen til næsten ingenting, for
at gøre virksomhedernes skatteafrapportering lettere. Uafhængige iagttagere
vurderer, at alene angrebet på selskabsligningen siden da gjorde det muligt for
virksomheder at snyde for omkring 1 mia. i skat årligt - simpelthen fordi
kontrollen med regnskaberne er reduceret til det rene ingenting.
Nedskæringerne medfører endvidere, at også ministeriet får reduceret sine
budgetter. Den første «kreative bogføring» bliver derfor begået allerede i 1988,
hvor Datacentralen og Kommunedata tvinges til at udskrive kreditnotaer for
arbejde leveret dette år - men som først betales i 1989. Det drejer sig om 16,5
mio. kr.
Endnu værre går det i 1989, hvor der er et hul i budgettet på 150 mio. kr.
AFR står nu overfor at skulle gå den tunge gang til finansministeren, for at
bede om et stort beløb til dækning af merforbruget i ministeriet. Denne mulighed
er dog i så voldsom strid med ministerens neoliberale ideologi, at der må findes
andre og mere kreative løsninger. I det sene efterår indgår ministeriet og
Datacentralen derfor en kontrakt, hvor en betaling på 35 mio. kr. udskydes til
1990. Noget sådant er ulovligt, og især når ministeren ikke informerer andre. Og
det undlader AFR at gøre, trods det at han deltaget i beslutningen. Hverken da
han i slutningen af november alligevel må bede finansudvalget om flere penge;
eller da udvalget den 6. december beder om flere oplysninger om de kaotiske
forhold i ministeriet.
Trods hemmeligholdelsen af kontrakten med Datacentralen siver oplysningen
alligevel ud, og den 21. februar erklærer AFR i Folketinget, at han har igangsat
en særskilt juridisk undersøgelse af kontrakten. Det er imidlertid løgn.
Det sker først med nedsættelsen af en kommissionsdomstol flere uger senere. I
disse måneder har AFR bevidst tilbageholdt oplysninger fra finansudvalget, og
ender med at lyve overfor folketinget. Det er en åbenlys overtrædelse af
ministeransvarlighedsloven og burde have medført, at AFR var blevet sat for en
rigsret - på samme måde som daværende justitsminister Erik Ninn Hansen blev
flere år senere.
Kommissionsdomstolen kommer på et langstrakt arbejde, og er først i stand til
at afgive en slutrapport 18. november 1992. Det er denne rapport, der fælder AFR.
Kommissionsdomstolen har mildest talt haft store problemer med at indsamle data
om sagen fra ministeriet. Det viser sig, at som følge af den ivrige
venstreministers omstruktureringer og nedskæringer er selv de mest basale
administrative procedurer brudt sammen i flere direktorater. Der føres ikke
længere journal over ind- og udgående post. Vigtige aktstykker er ikke
journaliserede og må formodes at være forsvundet - eller destruerede.
Revisionsfirmaet Schøbel & Marholt har i slutningen af 89 gennemført en vigtig
undersøgelse af arbejdsgangen i ministeriet, og er herunder også faldet over
kontrakten med Datacentralen, men rapporten der har været dyr og må formodes at
være vigtig er helt forsvundet. Kun et internt notat fra ministeriet er tilbage.
Det der overbeviser de andre partier om nødvendigheden af AFR's afgang er
ikke hans deltagelse i svindelen med de 35 mio. kr. men hans føren folketinget
og finansudvalget bag lyset i vinteren 89/90.
AMBI
Det er imidlertid ikke første gang AFR fører folketinget bag lyset. I marts
1992 er Danmark blevet dømt ved EF domstolen for at have omlagt
arbejdsgiverbidragene. Da ændringen er undervejs i 1987 vurderer embedsmænd i
både justits- og udenrigsministeriet, at ændringen sandsynligvis er i strid med
gældende EF ret, fordi den rummer et element af statsstøtte til arbejdsgiverne.
Denne vurdering bliver imidlertid ikke lagt frem for folketinget, der alene
bliver informeret om de påtænkte ændringer. I december 1987 pålægger
skatteudvalget skatteministeren - igen AFR - om at give en: «indgående
redegørelse for problematikken om, hvorvidt ordningen juridisk og/eller moralsk
er overensstemmende med Danmarks placering i EF, og hvilke synspunkter der taler
for og imod, at Danmark ved ordningens etablering ikke lever op til de krav, som
de andre EF-lande kan stille til os«. Trods de kritiske vurderinger fra
embedsmændene - der findes som et regeringsinternt rapportbilag - svarer AFR
yderst kortfattet: «Regeringen har forud for fremsættelsen af lovforslagene om
omlægning af arbejdsmarkedsbidragene nøje overvejet, om omlægningen skulle være
i strid med EØF-traktatens bestemmelser. Resultatet af disse overvejelser har
været, at regeringen ikke har betænkeligheder ved de fremsatte forslag». Efter
AMBI dommen i marts 1992 erkender folketinget, at det er blevet ført bag lyset
af ministeren. Sagen tages op i tingets Udvalg for Forretningsorden, men inden
sagen når at blive afgjort, er ministeren afsat for sin kreative bogføring.
Skattefolk i oprør
Rasmussen når at sidde i alt 5 år som skatteminister, og indadtil er det ikke
gået stille af. I efteråret 1990 finder de ansættes tillidsrepræsentanter i
skattevæsnerne i de større byer situationen så belastende, at de tager det meget
usædvanlige skridt, at de går til offentligheden, og opfordrer skatteministeren
til at gå, for at tilliden til skattevæsenet kan genoprettes:
«Kun ved ministerens afgang kan borgernes tillid til skattevæsenet
genoprettes,» udtaler tillidsrepræsentanter fra skattevæsnerne i Ålborg,
Århus, Odense, Randers og Esbjerg i november 1990. De fortsætter: «Anders Fogh
Rasmussen må selv drage konklusionen af kommissionsdomstolens undersøgelse
vedrørende «den kreative bogføring» i Skattedepartementet og gå».
Skattefolkene slutter således: «Den hetz, skatteministeren har rejst mod de
offentligt ansatte, sammenholdt med den personalepolitiske håndtering af
afbureaukratiseringen på skatteområdet og tilbageholdelse af oplysninger for
finansudvalget gør, at tilliden til Anders Fogh Rasmussen som minister for
skatteområdet er væk. Som repræsentanter for personalet i de kommunale
skatteforvaltninger må vi kræve en troværdig minister, der ikke handler i
strid med bogføringsregler.»
Kilder:
Her lå skatten begravet. Berlingske Tidende 14. december 1992
Det kreative fald. Weekendavisen 20. november 1992
Løgn fejl og fortielse. Politiken 18. november 1992
Aggressiv politiker sit eget slags offer. Politiken 18. november 1992
Regeringen vidste AMBI var ulovlig. Weekendavisen 2. oktober 1992
Skattefolk har mistet tilliden til ministeren. Berlingske Tidende 7.
november 1990
Sidst opdateret: 2005-01-18
|